Mindfulness en mantra

'Mindfulness en mantra' gaat over Boeddhisme, bewustzijn, het lichaam, emoties, compassie en liefde. En hoe je op een haalbare stap-voor-stap manier je persoonlijke ontwikkeling en groei duurzaam kan versnellen met technieken en visies vanuit het Shingon-Boeddhisme, een eeuwenoude Japanse Boeddhistische school.
Shingon-Boeddhisme gebruikt daarbij onder andere mantra's als meditatie-object. Mantra's kunnen een hulpmiddel zijn om van mindfulness de stap te maken naar 'heartfulness'. Daarnaast heeft Shingon-Boeddhisme een holistische en geïntegreerde visie die helpt interne potentie en kwaliteiten te openen, en constructief in te zetten. In deze omvattendheid heeft het Shingon-Boeddhisme een nog steeds actuele visie op het trainen van wijsheid en compassie.

40 meditaties

Het programma bestaat uit meer dan 40 meditaties. De meditaties en achtergrondinformatie helpen je om het lichaam te harmoniseren en het denken tot rust te brengen. De meditaties helpen een open gevoelsruimte te creëren, die ruimte laat voor (onbewuste) interne dynamiek en potentie. 
Stilte is daarmee ook een dynamisch gegeven geworden. Niet zozeer een 'leegte', maar een positie van het 'lege midden'. Een positie van mogelijkheden, waarin alle mogelijke oplossingsrichtingen open zijn. Een positie van continue creatieve potentie.
Lichaam, lichaamsgevoel, geest, klankvorming, emoties: de meditaties en klankvormen spreken alle lagen van de ervaring aan en vragen een volledige betrokkenheid. Daarin ligt de transformerende kracht. Het product van deze transformerende ervaring is de bloem van compassie en wijsheid.

Workshops

In het boek, en ook in de cursusdagen 'Mindfulness en mantra', wordt de training ingedeeld in logische stappen.
Stap 1 is zelfregulatie: uit je hoofd, in je lijf. Door het vrijmaken van vastzittende energie en interne prikkeling kunnen rust en harmonie ervaren worden.
Stap 2 is integratie: het tot rust brengen van het zelf. Vanuit mindfulness maak je de stap naar 'heartfulness', verbinding met het hart. Vanuit (zelf)compassie kunnen kwetsbare aspecten geïntegreerd worden, en wordt reactiviteit losgelaten. Het werken met klankvormen ondersteunt de hartverbinding.
Stap 3 is zelf-overstijging. Door je te verbinden in een groter geheel verandert de bril waarmee je naar jezelf en de wereld kijkt. Hier worden specifiek Boeddhistische rituelen en mantra's gebruikt als meditatie-vorm.

   

Mindfulness en mantra